Foden

Foden er bygget op af 26 knogler - en unik skabning som man skal passe godt på.
Knoglerne holdes sammen af et utal af sener og muskler som ved bevægelse og belastning vil udvikle sig. Hvis der sker abnorme fejlstillinger ved belastning, er det vigtigt at aflaste og korrigere med indlæg så tidligt som muligt. Herved undgås gener der senere kan give besværligheder i foden, knæene, hoften og ryggen.

Storetåen:

Stortåen er den af tæerne der er bygget kraftigst. Den har kun to knogler, hvorimod de andre tæer består af 3.


Ved gang er det stortåen der sidst forlader jorden, og er med til at foden får et ekstra skub væk fra underlaget. Hvis bevægeligheden er nedsat eller helt væk hvor storetåen begynder, vil vi gå skævt over foden. Derved overbelastes de små tæer, der ikke er bygget til denne belastning, eller man får en gang med udadvendte fødder. Storetåen vil begynde at dreje ind mod de små tæer og klemme dem, og der vil med tiden også dannes det man kalder en knyst.

Knyster er en bruskdannelse omkring leddet som dannes for at beskytte leddet mod den overbelastning der finder sted. Knyster kan dog også komme af andet f. eks. forskellige sygdomme eller bare vedvarende brug af forkert fodtøj ( for smalt og småt).

Hvis der findes nogen bevægelighed tilbage i leddet, vil man kunne afhjælpe med indlæg eller aflastninger i eller uden på skoen, elles må man anbefale operation.

2. Tåen
3. Tåen
4. Tåen

Lilletåen:

De små tæer kan nogle gange ligge lidt skævt, og kan være underlagt eller overlagt hinanden.


Dette kan være medfødt eller erhvervet ved forkert fodtøj.

Det skal rettes så hurtigt som muligt imens leddene endnu er bevægelige, med aflastninger eller bandagering.


Det er også på de små tæer, oftest på 2. tåen man finder det man kalder en hammertå. Det er når det mellemste eller det yderste led i tåen gå opad og danner en krum tå. Det skyldes næsten altid for små sko, hvor tæerne må ligge krumbøjet. Det kan rettes med aflastninger

- så længe der er bevægelighed i leddene.
- hvis der laves en skosanering så kun det fodtøj hvor alle tæerne kan ligge udstrakte i bruges.

Hvis der ikke gøres noget vil man danne hård hud, og senere ligtorne på de steder hvor der er tryk. Og det gør ondt, skulle jeg hilse og sige.

2. Metatars
3. Metatars
4. Metatars


Mellemfodsknogler sammen med 1. og 5. Metatars. Yderste del af knoglerne danner forfoden.

Forfodsplatfod er en permanemt affladning af forfoden, hvorved de sker en overbelastning af huden. Man danner hård hud og evt. ligtorne. Her skal aflastes med indlæg, da dette kan være meget smertefuldt.

Os Cuneiforme 3
Os Cuboideum
5. Metatars

Knogler der tilsammen danner ydersiden af foden.

Ydersiden af foden er den meste stabile del af foden. Den vil under almindelig gang udsættes for en belastning på 200-300 kg. Ved sportsudøvelse som løb, spring eller fald vil belastningen være oppe på 800-1000 kg.

Os Naviculare
Os Cuneiforme 1
Os Cuneiforme 2
1. Metatars


Knogler der tilsammen danner svangen.

Indersiden af foden, d.v.s. svangen, er den mobile del af foden. Den er fjederen i foden, der giver efter ved gang, og er ansvarlig for fodens dynamiske funktion.

Platfod er når man ingen eller kun i ringe grad har en svangbue. Dette medføre at foden ikke har den fleksibilitet der skal til ved gangafvikling, og man vil blive hurtig træt i fødderne.
Ligeledes vil man ikke bruge sin venepumpe korrekt, d.v.s. blodets tilbageløb fra fødderne fungerer ikke ordentligt.

Her kan indlæg afhjælpe problemet.

Det skal tilføjes at børn tilsyneladende ikke har nogen svangbue. Dette skyldes at de har meget fedt på fødderne, indtil de kommer godt i gang med at gå. I de fleste tilfælde vil ordentligt fodtøj med en fast hælkappe være tilstrækkeligt.

Hvis du er i tvivl så kontakt en statsautoriseret fodterapeut.

Talus:

Knogle der med underbenets to lange knogler danner ankelleddet.

Hælen:

Hælen kan have mange faconer men skofabrikanterne tror at vi alle er ens.


Det kan give en del hård hud på hælene hvis skoene ikke sidder ordentlig fast. Og ikke at forglemme vabler alle vegne.

Tør hud kan giver revner og sprækker som er meget smertefuldt. Sørg for at creme huden ofte, og brug fodtøj der er stødabsorberende. Læg evt. en hæl i skoene der er afpasset til din hæl, og er udført i et stødabsorberende materiale.

Hælspore er en lille tabformet udtrækning på hælbenet nedenunder hælen. Den kan kun ses på et røntgenbillede. Der hvor dette lille udspring er, kan der nogle gange opstå ømhed og til tider stor smerte. Dette afhjælpes med en speciel hælaflastning og evt. fysioterapi.

Lad os høre fra dig i dag​

Står du med nogle spørgsmål, så kan du altid kontakte os.

Vi er altid klar til at hjælpe dig.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Vores åbningstider

Mandag

Tirsdag 

Onsdag

Torsdag

Fredag

8.00 - 17.00

8.00 - 17.00

8.00 - 17.00

8.00 - 17.00

8.00 - 17.00

​Kontakt os

Klinik for Fodterapi

Valby Langgade 125

2500 Valby

Telefon: 36 46 33 88

Mail: klinik-for-fodterapir@mail.dk 

VI MEDLEM AF